Begeleidingsgesprek bij een nieuw medicijn – Apotheek Numansdorp – Numansdorp

Apotheek Numansdorp en Klaaswaal

Apotheek Numansdorp heeft als visie de gezondheidszorg in de regio Hoeksche Waard te transformeren door een hybride apotheek te worden die naadloos geïntegreerde zorg biedt. Onze visie is om door middel van innovatieve ICT-faciliteiten en digitalisering een efficiënte en patiëntgerichte dienstverlening te realiseren. We willen wachttijden minimaliseren en een breed scala aan patiënten in Numansdorp, Klaaswaal, Westmaas, Mijnsheerenland, en Strijen bereiken.

We zien onszelf als een centrale schakel tussen zorgverleners, patiënten en zorgverzekeraars, waarbij we streven naar een nauwe samenwerking en een laagdrempelige toegang tot zorg. Door het bevorderen van medicatiebeoordelingen, het gebruik van farmacogenetische paspoorten en het ondersteunen van initiatieven zoals ‘Stoppen met roken’, willen we bijdragen aan de gezondheid en het welzijn van onze gemeenschap.

Regel met gemak uw zorg online!

In de patiëntomgeving kunt u 24 uur per dag snel, veilig en online contact met uw huisarts hebben. Met uw eigen account logt u veilig in en hoeft u niet elke keer opnieuw uw gegevens in te voeren.

E-mail: info@apotheeknumansdorp.nl

Telefoonnummer: 0186 654 083

 

Begeleidingsgesprek bij een nieuw medicijn

Krijgt u een medicijn voor de eerste keer mee van de apotheek? Dan krijgt u aan de balie uitleg over uw medicijn. Door dit begeleidingsgesprek kunt u veilig en bewust uw nieuwe medicijn gebruiken.

Elke patiënt is anders. Dus medicijngebruik is maatwerk. De apotheekmedewerker checkt of uw medicijn bij u past, of de dosering klopt, of er geen wisselwerkingen optreden met uw andere medicijnen. Dan legt de apotheekmedewerker uit hoe u het medicijn goed kunt gebruiken. Voor veilig medicijngebruik is het begeleidingsgesprek van levensbelang.

Onderdeel van de zorg die de apotheker verleent als u voor het eerst een medicijn meekrijgt, is een begeleidingsgesprek. U krijgt dit adviesgesprek ook als u een medicijn wel eerder gebruikte, maar de laatste keer meer dan 1 jaar geleden is. Officieel heet dit ‘Terhandstelling en begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel’. U kunt het onder die naam terugvinden op het declaratieoverzicht van uw zorgverzekeraar.

Is het gesprek verplicht?

Ja, van apothekers en apotheekmedewerkers wordt verwacht dat ze een begeleidingsgesprek voeren. Anders mogen ze het medicijn in principe niet meegeven.

Inhoud begeleidingsgesprek

In het begeleidingsgesprek bespreekt de apotheekmedewerker met u wat u van uw medicijn kunt verwachten. Hij of zij vertelt iets over:

  • De werking van het medicijn;
  • Hoe het medicijn moet worden gebruikt en de dosering;
  • Mogelijke bijwerkingen;
  • Meer eetlust.
  • Eventuele andere bijzonderheden, adviezen of waarschuwingen;
  • Eventuele wisselwerkingen met andere medicijnen die u gebruikt.

Op de rekening van uw zorgverzekeraar ziet u:

  • De kosten van het medicijn zelf;
  • De kosten voor de apotheekzorg (Terhandstelling en begeleidingsgesprek nieuw medicijn).

De precieze kosten verschillen per verzekeraar en vallen meestal onder uw eigen risico. Neem voor vragen over de kosten contact op met de klantenservice van uw zorgverzekeraar.

Het maakt niet uit of u dure of goedkope medicijnen krijgt. De apotheker ontvangt een vast bedrag. Niet voor de pillen. Maar voor de zorg die hij levert. Zo krijgt u onafhankelijk advies.

Bron: apotheek.nl